Mi-era milă de cei care purtau pentru
totdeauna sufletele cernite și credeam că moartea absurdă aparține trecutului. Ani
întregi am lăsat deoparte, într-un cufăr al amintirilor, această imagine. Mi-a
revenit pe la începutul anilor ’90,
când biblioteca tatălui meu a început să se populeze cu cărți interzise sau
nescrise până atunci și când versurile lui Nichifor Crainic - “Unde sunt cei care nu mai sunt?” - mi-au redeșteptat-o.
Citind, am descoperit amploarea dramei de la jumătatea secolului trecut, pe
care copilul de odinioară o crezuse doar a familiei mele. M-am gândit la zecile
de mii de familii îndoliate după cei pieriți în derapajele istoriei zbuciumate
a neamului nostru.
Imaginea mi-a revenit și acum. O nouă
amploare. Fără granițe. Moartea colectivă intră mai mult ca oricând în casele
noastre, prin imagini terifiante. Beirut, Paris, Peninsula Sinai, Yola. Istoria
scrie, din nou, tragedii. Suntem o altă generație care află că moartea există printre
noi și că seceră fără discernământ. Ce este mai dureros este că începem să ne obișnuim
cu ea. Când și cum va înceta? Cu ce consecințe? Istoricii pot face statistici
ale repetitivității temporale a uciderilor în masă a oamenilor de către alți
oameni și previziuni asupra efectelor acestei noi forme de război - terorism/antiterorism- asupra societății globale?
Trăiesc istoria, conștient. Privesc la
ceea ce se întâmplă. Și învăț să-mi iubesc și mai mult viața, să-mi pese și mai
mult de cei din jurul meu și, mai ales, să am, din nou, aceeași compasiune față
de cei noi care nu mai sunt și față de cei pe care i-au lăsat în urmă, și care
vor purta mereu - și ei, ca cei de altădată - sufletele cernite.
(Articol publicat în ziarul Constanța noastră, noiembrie 2015)
(Articol publicat în ziarul Constanța noastră, noiembrie 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu