Situația 2: Același elev-problemă. Colegii și profesorii îi află povestea
de viață. Dramatică. Rămân descumpăniți. Primii îl înconjoară cu afecțiune,
ceilalți îl încurajează. Lucrurile încep să se schimbe. Elevul așa-zis problemă capătă încredere în sine.
Încetul cu încetul, își dezvăluie o minte strălucită, un talent deosebit.
Rezultatele la învățătură încep să se apropie de potențialul său.
Imaginați-vă același elev, în cele două situații diferite, peste
zece-cincisprezece ani. Un simplu exercițiu de imaginație va contura doi oameni
complet diferiți, nu?
În urmă cu mulți ani, am avut ocazia să trăiesc o experiență care a
contribuit mult în devenirea mea, ca om și ca dascăl. La începutul unui nou an
școlar, am fost pusă față în față cu un colectiv de elevi de tipul celor cu
care, în general, n-ai vrea să ai de-a face. Era prima mea clasă de acest gen,
nu și ultima. Eram, sincer, puțin temătoare, dar... întotdeauna mi-au plăcut
provocările. Am intrat în clasă. Elevii... mai mulți băieți, ici-colo câte-o
fată. Priviri curioase – “Cu cine-om face româna anul ăsta?”, priviri zeflemitoare – “Să vedem ce-o mai vrea și asta!”,
priviri indiferente- acestea din urmă chiar nu-mi spuneau nimic. Mă simțeam ca
Louanne din “Dangerous Minds”. Și
totuși, printre perechile acelea de ochi, am simțit –vag – o urmă de simpatie
și de nevoia de a fi înțeleși, ca o condiție sine qua non a unei altfel de atitudini față de învățătură. M-am agățat, practic, de acele
sclipiri. M-am concentrat să le văd doar pe acestea și să le vorbesc tuturor cu
acea simpatie și cu acea înțelegere pe
care, în adâncul sufletelor lor de adolescenți ale căror povești de viață nici
măcar nu le bănuiam, ei o căutau. Îmi amintesc clar momentul în care un elev a
dat un răspuns nu doar greșit, ci chiar ușor obraznic, așteptând reacția
clasică. Am “stors” din răspunsul
lui stropul de adevăr ce abia răzbătea, l-am evidențiat și reformulat. M-a
întrebat neîncrezător: “Nu-mi spuneți: Doi, stai jos? Nu mă
dați afară?”. A fost momentul dezghețului. Nu, n-am dat nici doi, nici patru, și nici n-am dat pe nimeni afară
din clasă. Nici atunci, nici mai târziu. M-am străduit să le vorbesc pe
înțelesul lor, să-i provoc și să-i stimulez ca și cum aveam așteptări mari de
la ei. I-am respectat și i-am simțit cum cresc ei înșiși în ochii lor. Cu
timpul, le-am aflat și poveștile de viață. Copii care lucrau ca să se
întrețină, copii care făceau naveta din sate prăpădite, copii care-și
pierduseră mama, sau tatăl, un frate sau
o soră, copii care asistau zi de zi la scandaluri-monstru în familie,
copii care n-au avut de la cine învăța cele mai elementare norme de
comportament ale unui om educat. Lista
ar putea continua. Cu noduri în gât îi ascultam, îi priveam vorbindu-mi și-mi
aminteam de primele zile în fața lor. Și-am simțit un val de ușurare că nu i-am
judecat nicicând în sinea mea, că nu i-am disprețuit nicio clipă, nici nu m-am
supărat pe ei, chiar dacă nici prin cap nu-mi trecea care este povestea din
spatele lor.
Așa că... nu ma judeca. Chiar
dacă sunt un copil sau un adult. Nu te uita doar la ceea ce se vede. Dacă vrei,
află-mi mai întâi povestea. Și mă vei privi cu alți ochi.
P.S. Le mulțumesc elevilor mei de-acum, cei cărora le sunt dirigintă,
pentru extraordinarele exemple de prietenie, de acceptare și de toleranță pe
care le-au dovedit ori de câte ori a fost nevoie.
(Articol publicat în ziarul Constanța noastră, octombrie 2015)
(Articol publicat în ziarul Constanța noastră, octombrie 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu